Tips til webdesign #1: Fargepsykologi

Dette blogginnlegget er en del av en bloggserie som består av 10 tips til webdesign.

Det å velge farger til en nettside kan være en utfordrende del av designprosessen. Alt fra valg av bakgrunnsfarger til fargen på teksten kan være vanskelig, spesielt hvis du ikke har noen passende farger å gå ut ifra fra før av. Heldigvis finnes det flere hjelpemidler for å finne de rette fargene. Og husk; det er veldig lett å forandre på fargene, så prøv deg frem – det er sjeldent du finner de rette fargene på første forsøk.

Fargene på en nettside er noe av det første en besøkende legger merke til. Den perfekte fargekombinasjonen skal ikke stjele fokuset fra innholdet, men bør forsterke det. Har du allerede noen farger i logoen din? Da kan det være lurt å ta disse som utgangspunkt.

HVA BETYR DE ULIKE FARGENE?

Farger påvirker din kundes beslutningsprosess, spesielt hvis du har en nettbutikk. Man vil gjerne skape en stemning som bidrar til konvertering.
Ulike farger har ulik betydning i forskjellige kulturer, så her handler det om å kjenne sin målgruppe. Den tradisjonelle oppfatningen av noen av fargene som finnes er:

Rød er den mest intense fargen fordi rødt ofte kan forbindes med hjerteslag. Rødt er også kjærlighetens farge. Da fargen er intens passer den godt som en tilleggsfarge.

Gult ses på som en oppmerksomhetsgiver, og brukes derfor ofte på fareskilt, reflekser eller arbeidsklær. Denne fargen er vanskeligst for øyet å oppfatte, spesielt på nett, så den kan bli slitsom for øyet om fargen benyttes for mye.

Hvitt symboliserer troskap, renhet og sterilitet. Minimalistiske nettsider bruker ofte mye hvitt, og benyttes det på riktig måte vil designet føles behagelig og rent.

Sort er fargen som gjenspeiler autoritet og styrke. Fargen forbindes også med sorg og hat, og bør derfor benyttes med en tilleggsfarge.

Lilla forbindes med kongelighet, rikdom og eksklusivitet.

Grønt symboliserer natur, fruktbarhet og harmoni. Mørk grønn er maskulint, konservativt og symboliserer velstand.

Blått er fargen til himmelen og havet, og skaper den motsatte reaksjon av rødt; fredfull og konservativ. Likevel kan blått også oppfattes som kald.

Psst. Visste du at blått anses som den fargen de fleste liker best?

FARGESIRKLER – REGLER FOR FARGESAMMENSETNING

Adobe Color kan være til god hjelp når fargene til din nettside skal velges. Her får man et godt overblikk over hvilke farger som passer godt sammen, og man kan blant annet velge mellom de fire primære fargesirklene:

analoge farger
1. Analoge farger
Dette er farger som ligger like ved siden av en gitt farge. Hvis utgangspunktet ditt er oransje, velger du da rød og gul som dine tilleggsfarger. Et fargeskjema som bruker analoge farger, gir ofte en slags harmonisk fargeblanding som man blant annet kan finne i naturen.

 

 

 

Monokromatiske farger
2. Monokromatiske farger
Her er fargene innenfor samme nyanse, men har ulikt med hvitt og sort i seg. Denne typen fargesammensetning benyttes ofte for å formidle en stemning basert på fargen som benyttes.

 

 

 

Triade farger
3. Triade
Triade er tredelte farger hvor fargene er hentet fra tre vinkler på fargehjulet, og hvor vinkelen er like stor mellom hverandre. Her er det like stor grad av hvitt og sort i seg.

 

 

 


4. Komplementære farger

Komplementærfarger står direkte motsatt av hverandre på fargehjulet, og kalles gjerne kontrastfarger. Du velger gjerne kontrastfarger når du vil fremheve objekter.

 

 

 

60-30-10-PRINSIPPET

Hvor mange farger bør du bruke på din nettside? Den gylne regel sier 3. Grunnen til dette er at jo flere farger du benytter, jo vanskeligere er det for dine besøkende å fokusere på innholdet. I tillegg kan det bli vanskelig å skape en lett balanse gjennom nettsiden.

60-30-10-prinsippet brukes ofte i mote og interiør, og kan forklares slik:

60% vil bestå av primærfargen (hovedfargen) på din nettside. Denne fargen setter standaren for ditt fargeskjema.

30% bør bestå av en farge som står som kontrast til primærfargen, og er den fargen som skal brukes til å skille noe ut fra det andre. Dette kan for eksempel være en call-to-action knapp.

10% bør bestå av en tilleggsfarge til en av de andre. Her kan man enten benytte en farge innen samme skala eller en nyanse av fargen du går ut ifra.

 

Neste blogginnlegg: Tips til webdesign #2: Typografi.

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få flere interessante blogginnlegg!


 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *