Content marketing, eller innholdsmarkedsføring som det kalles på norsk, er et fag som ofte sidestilles med søkemotoroptimalisering (SEO). Det ene handler om salg, og det andre om rangering. Om du skal skape digital markedsføring som virkelig har slagkraft, bør du derimot tenke på disse fagene som en og samme ting; nøkkelen til økt nettsalg.
Google er internett sitt svar på en fisefin kunstkritiker som gjør vurderinger av malerier ut ifra helt bestemte kriterier. Ditt nettsted er som et hvitt lerret; det er ingenting å vurdere før du starter med å publisere innhold.
Etter hvert som du publiserer flere sider, vil Google og de andre søkemotorene komme tilbake for å vurdere kvaliteten på ditt digitale kunstverk. Hver eneste nye side med innhold er som et nytt penselstrøk på lerretet.
Som kunstkritikere flest nøyer ikke Google seg med å vurdere budskapet og inntrykket som bildet gir, men også den tekniske fremførelsen. Det er her SEO kommer inn i bildet. Hvert penselstrøk, hver eneste side med innhold, er en mulighet til å vise Google din tekniske ekspertise.
Først når du klarer å formidle ditt budskap med tekniske perfekte penselstrøk vil du gjøre både Google og dine lesere fornøyde. Å skrive content marketing for best SEO blir derfor en potent kombo som kan ta en hver nettbedrift til topps i sin nisje.
Vår huskeregel for moderne markedsføring heter «SIK»: Nettsalg lykkes best med god SEO, stor innholdsproduksjon og høy kvalitet. Digital markedsføring er todelt. Del en er produksjonen, der SIK er essensielt. Del to er promoteringen av ditt innhold.
Den overordnede strategien for markedsføring med bruk av content marketing, SEO og promotering kalles gjerne for «inbound marketing». Les mer om denne strategien i dette blogginnlegget som viser deg hvordan inbound marketing fungerer i praksis slik SEO-blogg illustrerer her.
Content er i prinsippet alt du legger ut på internett for å kommunisere med ditt publikum. Det kan være alt fra YouTube-videoer og Podcaster, til Twitter-poster og Instagram bilder. For å rangere på Google er det derimot i hovedsak tekstbasert innhold som gjelder.
Tekst gir nemlig Google mest å jobbe med når de skal vurdere kvaliteten på ditt nettsted i forhold til kriteriene for god SEO. Ikke bare kan de se på trafikken og lesernes respons til innholdet, de kan også vurdere bruk av headinger, bilder, oppsett, metatekster, nøkkelord, sidehastighet og et hav av andre tekniske kriterier.
La oss ta kunstanalogien ett steg videre. Google er som sagt kunstkritikeren, og ditt nettsted er kunstverket som skal vurderes. Nettsidene er penselstrøkene som sakte men sikkert utvikler ditt kunstverk. Til slutt kommer SEO, som er fargepaletten du bruker til å sørge for at hvert eneste strøk har den rette fargen.
På fargepaletten har du alle dine SEO-grep, og først når de blandes sammen i perfekt harmoni vil nettsiden påvirke din totale SEO. SEO gir nettstedet ditt små løft for hvert grep du tar, akkurat slik som gode penselstrøk tilfører forbedringer til et kunstverk.
Vi skal ikke gå igjennom alle SEO-komponentene på fargepaletten i denne omgang. Det er nemlig en palett så enorm at det er nok til å lage hele nettsteder om. Derfor nøyer vi oss med å nevne at en komponent er spesielt viktig når målet er å skrive content marketing for best SEO-praksis: Nøkkelord.
La oss forklare dette litt nærmere:
I forrige kapittel snakket vi om S-en i huskeordet SIK. Nå skal vi ta for oss I-en og K-en, nemlig innhold og kvalitet. Den beste måten å rangere på Google er å skrive mye content marketing av høy kvalitet. Nivået på tekstene du publiserer er uhyre viktig fordi konkurransen er hard.
Kunstnere skal jobbe ganske hardt før de får sine malerier vurdert av seriøse kritikere. Du kan riktig nok få nettstedet ditt vurdert av Google ganske kjapt, men det krever høy produksjon av innhold med god kvalitet før du får anmeldelser som rangerer deg i Google sin indeks over digitalkunstnere av ypperste kvalitet.
Rangeringen hjelper deg å nå ut til din målgruppe, og nøkkelordene forteller Google hvem denne målgruppen er.
Store mengder innhold er viktig fordi hver eneste side er en ny flate der du kan iverksette god søkemotoroptimalisering. Hver nettside er et penselstrøk, og hvert eneste strøk kan perfeksjoneres. Hundrevis av nettsider med sterk SEO sender hundrevis av signaler til Google om du er en seriøs aktør som jobber hardt for din kunst.
Derfor utfyller content marketing og SEO hverandre veldig godt. Du produserer mye innhold for å kunne utnytte SEO i stor skala, og du bruker SEO for å fremme ditt innhold. Content marketing skrevet for SEO sørger for at din produksjon blir sett. Deretter er det kvalitetsnivået som avgjør ditt rangeringspotensial.
Dersom du skal du drive en seriøs nettbedrift, er du nødt til å finne ut hvilke nøkkelord din målgruppe søker på for å finne bedrifter i din bransje.
Når du har funnet ut hvilke nøkkelord eller tema som er mest aktuelle, starter du å produsere innhold i forhold til dette. Målet er å komme høyt opp på siden når folk søker på ditt utvalgte nøkkelord på Google eller andre søkemotorer.
Tenk også på konkurransenivået! Mange nisjer har en så høy grad av konkurranse at arbeidsmengden som kreves for å nå toppen, vil ta motet fra de fleste. Det er som å gi seg i kast med nasjonalromantisk maling og håpe på at du kan stjele en plass fra Tidemand og Gude på Nasjonalgalleriet.
Om du derimot fokuserer på en mindre nisje, er sjansen mye større for at du kan få en utstilling på et lite galleri i kvadraturen. Har du valgt en nisje med nok oppslutning, kan det være nok til å sikre deg god inntekt, eller til og med en varig karriere.
På Internett spisser du din nisje ved å bruke lenger og mer detaljerte nøkkelord. Dersom din nisje eksempelvis er malerkunst, og din content marketing handler om det beste utstyret på markedet, bør du søke etter nøkkelfraser som balanserer godt mellom lavt konkurransenivå og høy etterspørsel.
«Lerret» eller «malerpensler» vil være harde nøkkelord å konkurrere om rangering på. Men om du forsøker å rangere på nøkkelfraser som «lerret til oljemaling» eller «pensel av naturbust» vil du finne at konkurransen er mye mindre, men at det samtidig er et marked å leve av.
På Internett kalles spissing av nisje for å rangere med «Long Tail Keywords». Det vil altså si at du skriver for å rangere på søkemotorer for en nøkkelfrase heller enn et enkelt nøkkelord. Slik kan du finne kundegrupper med helt spesifikke behov, og forme din content marketing etter disse behovene med relativt stor nøyaktighet.
Ble du nysgjerrig på hvordan du kan få flere kunder med taktisk bruk av long tail keywords? Her er et kort og konsist innlegg om økt nettsalg med bruk av nøkkelfraser som kan leses på under 5 minutter.
Det har vært mye snakk om tekniske virkemidler så langt i denne teksten, men viktigst av alt er kvaliteten på ditt arbeid. SEO er et verktøy for å gjøre ditt innhold synlig. Det har ingen hensikt om kvaliteten er middelmådig. Målet med content marketing er å skape et forhold til dine lesere. Du skal hjelpe dem med å ta den beste salgsavgjørelsen. Dette er kun mulig når du virkelig bryr deg om dine lesere og ditt arbeid.
Alt det tekniske forarbeidet gjør du kun for å tilfredsstille kravene til internetts mest fisefine kunstkritiker. Produserer du content marketing med god SEO, vil dette gi et signal til Google om at innholdet også holder høy kvalitet. Måten Google vurderer dette nærmere, er ved å analysere hvordan dine kunder reagerer på ditt nettsted.
Å få lesere til å besøke ditt nettsted er som å få blikk på ditt maleri. Men Google-galleriet er enormt, og penselstrøkene (nettsidene) må være særs velgjorte for at folk skal bli interessert nok til å studere detaljene.
Med andre ord: Google, og andre søkemotorer, måler kvaliteten på dine nettsteder ut ifra hvor mange folk som stopper opp, og hvor lenge de gidder å studere dine tekster. Derfor vil dine internettsider rangere over tid, så sant du skriver bedre enn dine konkurrenter.
At content marketing er verdifullt for bedrifter, er det ingen tvil om. Problemet er bare at resultatene alltid lar vente på seg. Det kan virke meningsløst å jobbe knallhardt med å produsere kvalitetsinnhold, når du må vente månedsvis for å se resultatene.
Dette er ofte årsaken til at content marketing er utfordrende å selge inn til små bedrifter. Det krever både tålmodighet og tiltro til egen merkevare for å lykkes med digital markedsføring.
Seks måneders ventetid er uansett ikke så ille, om vi husker på at mange av de største malerkunstnerne ikke engang fikk oppleve sin egen suksess. Ditt digitale kunstverk er derimot garantert suksess om du følger den fisefine kunstkritikerens regler.
Når tvilen setter inn, er det lurt å minne både deg selv og dine kunder på hva du faktisk får igjen for din investering i produksjon av førsteklasses content marketing som er skrevet for best mulig SEO.
Den mest innlysende fordelen er at godt innhold skaper mer trafikk. Gode tekster vil finne sitt publikum, og gode produktbeskrivelser vil overbevise kunder om at du har noe bra å selge.
I tillegg vil godt innhold i seg selv styrke din SEO. Som vi var inne på tidligere vil det gi Google mer og jobbe med, som igjen øker sjansen for at søkemotoren forstår verdien av det du gjør.
I tillegg er det større sjanse for at god content marketing blir lenket til, enten på andre nettsteder eller på sosiale medier. Denne typen lenker er som rangeringsvaluta på Google-børsen. Jo flere lenker du får til ditt nettsted jo større er sjansen for å rangere høyt i søkemotorene.
Edward Munch malte Skrik om og om igjen. Han brukte mye tid og resurser på et produkt som han noen ganger slang oppetter husveggen og lot stå der ute i vind og regn. Men han ga seg ikke, og i dag er både hans kunst og hans navn kjent over hele verden.
Slik en tankegang vil ta deg langt som markedsfører. Utholdenhet og perfeksjonering av nettsted, sammen med stadig utvikling av content marketing, vil alltid styrke din merkevare. Om du føler på motivasjonsmangel kan du la nettstedet ligge noen uker! Det går ingen steder.
Faktisk vil et godt etablert nettsted utvikle seg selv til en viss grad da godt innhold vil bli funnet av stadig flere over tid. Så sant kvaliteten er god vil du sakte men sikkert få respekt både av lesere og andre aktører i din bransje. Husk derfor på at det er bedre å publisere ett supert innlegg annenhver måned, en fire halvgode tekster hver måned.
Content marketing som er skrevet for best SEO er et uhyre effektiv verktøy for markedsføring på internett. Husker du på SIK (SEO, Innhold & Kvalitet), promoterer ditt innhold godt, og jobber hardt over tid vil resultatene alltid vise seg. Om det er en ting du skal ta med deg fra dette innlegget, er det at kvalitet krever tålmodighet. Du må lide for din kunst om den skal bli god nok til å imponere store publikum og fisefine kunstkritikere.