Kunsten å skape nettsalg: Content marketing og SEO

Content marketing, eller innholdsmarkedsføring som det kalles på norsk, er et fag som ofte sidestilles med søkemotoroptimalisering (SEO). Det ene handler om salg, og det andre om rangering. Om du skal skape digital markedsføring som virkelig har slagkraft, bør du derimot tenke på disse fagene som en og samme ting; nøkkelen til økt nettsalg.

Google er internett sitt svar på en fisefin kunstkritiker som gjør vurderinger av malerier ut ifra helt bestemte kriterier. Ditt nettsted er som et hvitt lerret; det er ingenting å vurdere før du starter med å publisere innhold.

Etter hvert som du publiserer flere sider, vil Google og de andre søkemotorene komme tilbake for å vurdere kvaliteten på ditt digitale kunstverk. Hver eneste nye side med innhold er som et nytt penselstrøk på lerretet.

Som kunstkritikere flest nøyer ikke Google seg med å vurdere budskapet og inntrykket som bildet gir, men også den tekniske fremførelsen. Det er her SEO kommer inn i bildet. Hvert penselstrøk, hver eneste side med innhold, er en mulighet til å vise Google din tekniske ekspertise.

Først når du klarer å formidle ditt budskap med tekniske perfekte penselstrøk vil du gjøre både Google og dine lesere fornøyde. Å skrive content marketing for best SEO blir derfor en potent kombo som kan ta en hver nettbedrift til topps i sin nisje.

Vår huskeregel for moderne markedsføring heter «SIK»: Nettsalg lykkes best med god SEO, stor innholdsproduksjon og høy kvalitet. Digital markedsføring er todelt. Del en er produksjonen, der SIK er essensielt. Del to er promoteringen av ditt innhold.

Hvordan skrive content marketing for god SEO?

Content er i prinsippet alt du legger ut på internett for å kommunisere med ditt publikum. Det kan være alt fra YouTube-videoer og Podcaster, til Twitter-poster og Instagram bilder. For å rangere på Google er det derimot i hovedsak tekstbasert innhold som gjelder.

Tekst gir nemlig Google mest å jobbe med når de skal vurdere kvaliteten på ditt nettsted i forhold til kriteriene for god SEO. Ikke bare kan de se på trafikken og lesernes respons til innholdet, de kan også vurdere bruk av headinger, bilder, oppsett, metatekster, nøkkelord, sidehastighet og et hav av andre tekniske kriterier.

La oss ta kunstanalogien ett steg videre. Google er som sagt kunstkritikeren, og ditt nettsted er kunstverket som skal vurderes. Nettsidene er penselstrøkene som sakte men sikkert utvikler ditt kunstverk. Til slutt kommer SEO, som er fargepaletten du bruker til å sørge for at hvert eneste strøk har den rette fargen.

utviklere som utvikler nettsider
Legg til undertekst her

På fargepaletten har du alle dine SEO-grep, og først når de blandes sammen i perfekt harmoni vil nettsiden påvirke din totale SEO. SEO gir nettstedet ditt små løft for hvert grep du tar, akkurat slik som gode penselstrøk tilfører forbedringer til et kunstverk.

Vi skal ikke gå igjennom alle SEO-komponentene på fargepaletten i denne omgang. Det er nemlig en palett så enorm at det er nok til å lage hele nettsteder om. Derfor nøyer vi oss med å nevne at en komponent er spesielt viktig når målet er å skrive content marketing for best SEO-praksis: Nøkkelord.

La oss forklare dette litt nærmere:

Hvordan skrive content marketing som gir resultater

I forrige kapittel snakket vi om S-en i huskeordet SIK. Nå skal vi ta for oss I-en og K-en, nemlig innhold og kvalitet. Den beste måten å rangere på Google er å skrive mye content marketing av høy kvalitet. Nivået på tekstene du publiserer er uhyre viktig fordi konkurransen er hard.

Kunstnere skal jobbe ganske hardt før de får sine malerier vurdert av seriøse kritikere. Du kan riktig nok få nettstedet ditt vurdert av Google ganske kjapt, men det krever høy produksjon av innhold med god kvalitet før du får anmeldelser som rangerer deg i Google sin indeks over digitalkunstnere av ypperste kvalitet.

Rangeringen hjelper deg å nå ut til din målgruppe, og nøkkelordene forteller Google hvem denne målgruppen er.

Compile jobber med digital markedsføring, og utvikler løsninger tilpasset ditt behov!
Hold deg oppdatert!
Abonner Form (#4)
2024 - Leadjabber, All Rights Reserved
crossmenu