Hvorfor fungerer ikke landingssiden min?

juni 27, 2016

Typiske årsaker for at landingssiden ikke fungerer

Formålet med en landingsside vil alltid være å skape en eller annen form for konvertering. Trafikk til selve landingssiden er aldri problemet, det kan man skaffe via SEO (Søkemotoroptimalisering), AdWords, sosiale medier og andre medium. Det største problemet for en landingsside er ting som er gjort feil.

I dette innlegget skal jeg ta for meg noen typiske årsaker til at landingssiden ikke fungerer så godt som ønskelig. Det er aldri noe 100% fasit på hva som går galt, men det er allikevel mulig å eliminere noen "verstinger" som vi vet har negativ innvirkning.

En dårlig tittel

Når du først får et klikk på landingssiden din, har du svært dårlig tid til å overbevise leseren om å lese videre eller klikke seg ut igjen. Alle som benytter Google til å finne informasjon vet at det er mye bullshit på nettet og at søk de gjør stadig gir feil resultater, derfor er vi også raske til å klikke oss vekk.

Hva kan gjøres?

  • Sørg for at tittelen er gjennomtenkt i forhold til hva du ønsker å få frem på landingssiden.
  • Vær kortfattet, men dekkende.
  • Fokuser på det du tilbyr som du vet kundene har behov for.

Er du usikker på tittel, går det fint an å A/B teste med f.eks to forskjellige titler. Landingssidene kan være helt like med unntak av tittelen. Om du sørger for at begge landingssider får tilnærmet lik trafikk, vil du raskt se om den ene konverterer mer enn den andre.

"Over folden" / "Above the fold"

I følge CopyBlogger bruker 80% tiden sin "over folden" / "above the fold". Med "over folden" menes det du ser av landingssiden uten å måtte scrolle. Det er ikke slik at alle forlater landingssiden før de har scrollet videre nedover, men veldig mange gjør nettopp det.

Grunnen til at jeg velger dette som en typisk årsak til at landingssiden konverterer dårlig, er fordi mange legger viktige elementer "under folden". Viktige elementer og sign up former bør komme "over folden". Ikke ta det for gitt at folk kommer til å scrolle.

Søkemotoroptimalisering

Det er en stor fordel å benytte seg av søkemotoroptimalisering på landingssidene, men også her kan det gjøres unødvendige feil. En typisk feil er å optimalisere med søkeord/fraser som treffer dårlig i forhold til hva landingssiden faktisk handler om. Konsekvensen av å optimalisere feil, vil være at folk klikker på landingssiden din i god tro om at den tilbyr innhold den ikke gjør. Når dette skjer, er sjansen veldig god for at de forlater landingssiden umiddelbart.

For de som ikke kan søkemotoroptimalisering, er det smartere å la andre ta seg av denne jobben eller droppe det helt.

Landingsside fokus

Ikke lag en landingsside med fokus på mer enn et mål. Dette kan forvirre leserne og gi dårlig konvertering.

Om du har flere mål, er den beste løsningen å heller lage flere landingssider, så slipper det å bli konflikter.

Design

En landingsside bør ha et design som er ryddig og pent. Glorete farger, for store fonter, bilder som tar for mye fokus og ting som beveger seg bør ryddes av banen. Det er vanskelig å beskrive godt hva jeg mener er en god landingsside, derfor har jeg lagt til Wistia sin landingsside, som jeg synes er meget pen.

Et fint eksempel på ryddig og pent design

wisita landingsside

Et godt tips når du har lagd ferdig landingssiden er å la noen utenforstående gå inn på siden og gi en ærlig tilbakemelding. Når man har brukt mye tid på å lage en landingsside og man kan tjeneste/produkt ut og inn, er det lett å bli "blind" på både design og innhold.

Andre ting som kan ha dårlig effekt

-Landingssiden bør være fri for meny, sidemeny og footer. Dvs, ikke ha navigasjon til andre sider på nettsiden din. Jeg har diskutert dette i et annet blogginnlegg som du kan lese ved å klikke her! Landingssidene uten mulighet for å navigere bort fra siden har bedre konvertering.

-Landingssiden må være optimalisert for bruk av mobile enheter.

-Treig nettside og lastetid på landingssiden er negativt. Løsningen ligger ofte i hva man betaler til de du har webhotell hos. Sjekk ut hva for webhotell du har og/eller ta en prat med leverandøren. Det er flere aktører som leverer gode webhotell som ikke bør koste for mye.

En annen årsak kan være hvordan nettsidene har blitt utviklet. Ta en prat med et byrå som kan levere raske og gode nettsider, så kan de helt sikkert gi et tilbud på forbedringer som må gjøres.

Besøk Pingdom Website Speed Test for å se hvor godt nettsiden gjør det. Load time er nøkkelen her. Uten å ha noe god statistikk, mener noen at resultater over 3-4 sekunder ikke er godt nok og kan sørge for at folk blir utålmodige og forlater.

-Landingssider som er vanskelig å lese og/eller forstå vil med stor sannsynlighet gi dårlig konvertering. Det er også svært negativt om leseren ikke klarer eller har vanskelig for å forstå hvordan de skal gå videre eller helt enkelt hvordan de skal konvertere.

Jeg håper dette blogginnlegget gir deg noen tips i kampen om å lage gode landingssider. Det er ikke noe fasit for hva som er riktig, men det er i alle fall noen tips på hva man ikke bør gjøre.

Legg gjerne igjen en kommentar til andre gode tips eller kritikk av mine tips 🙂

Compile jobber med digital markedsføring, og utvikler løsninger tilpasset ditt behov!
Hold deg oppdatert!
Abonner Form (#4)
2023 - Leadjabber, All Rights Reserved
crossmenu