Vi ønsker alle nye kunder og er hele tiden på utkikk etter nye leads og salg. Nettsiden vår er en viktig faktor for å oppnå dette, kanskje har den til og med blitt den viktigste faktoren nå. Man kan fortsatt ta telefoner og sende ut e-poster, men om de du ringer eller sender e-post ikke har noe kjennskap til deg fra før av, er det stor sjanse for å mislykkes. Det er større sjanse for å lykkes med leads og salg om kunden finner deg på nettet.
Det er flere måter å drive trafikk inn til nettsiden din; Google AdWords, SEO, annonsering i diverse sosiale medier, ved å skrive nyttig innhold folk er interessert i, en lead magnet i form av f.eks en e-bok, osv. Flere av tingene over driver du sikkert allerede med, og det er kjempe bra. Å skape trafikk til nettsiden din er viktig, men kan være lite effektivt uten gode landingssider. Å ha gode landingssider og trafikk inn mot nettsiden din er vinneroppskriften.
Ikke nok å generere trafikk
Siden du klarer å generere trafikk inn mot nettsiden, er det viktig å ha fokus på hvordan du får noe av trafikken til å bli nye kunder. Uten dette fokuset, er det overhengende fare for at du bruker mye tid og penger på trafikk som ikke blir konvertert til et salg eller et lead.
Ved å lage gode landingssider, sørger du for at potensielle kunder har fokus på én ting; utføre det du ønsker de skal gjøre. Landingssiden du lager bør alltid ha et mål; for eksempel er målet at potensielle kunder skal signere seg opp som interessert i en tjeneste/produkt, det kan være du ønsker at potensielle kunde skal klikke seg videre til en betalingsside, eller et annet spesifikt mål.
En god landingsside krever innsats
Det er ikke lett å lage en landingsside som har bra fokus og gir en god konvertering av nye leads eller salg. Det er flere krav for å gjøre en god jobb:
Bruk tid på å definere hva som er målet med landingssiden du skal lage. Det er her det fleste gjør feil, siden det er lett å miste fokus på hva du synes er viktig. Se for deg at du ønsker å selge en bok, men har forstått at det ikke holder at folk går rett til handlekurv. La oss se på to forskjellige strategier:
-En click through landingsside har som mål å få potensiell kunde til å fokusere på hvorfor boka er verdt å kjøpe med ulike fordeler, for så å forhåpentligvis få vedkommende til å klikke videre til nettopp handlekurven. Forskjellen fra å gå til en fokusert landingsside med fordeler og videre til handlekurv, enn bare rett til handlekurv er massiv. En potensiell kunde kan bli raskt interessert i boka pga landingssiden har et godt fokus, mens han ved å gå rett til handlekurv kan ende opp med å bli lite engasjert.
-En lead magnet landingsside har som mål å gi kunden noe gratis. Eneste kriteriet som regel vil være at kunden signerer opp med for eksempel navn og e-post. I tilfellet salg av bok, kunne kanskje lead magneten være å gi bort de første kapitlene gratis, gi bort forrige bok gratis eller noe helt annet. Hovedmålet ditt er selvsagt at den som får noe gratis skal ende opp i handlekurven din og kjøpe boka, men målet med nettopp denne landingssiden er å ta et steg nærmere salg. Kanskje den potensielle kunden leser de første kapitlene av boka di og blir såpass overbevist at han velger å kjøpe den, eller at hun leser forrige boka og ønsker å lese den nye også. Uansett har du nå kontaktinformasjon og kan bruke denne videre for å forhåpentligvis gjøre et salg.
Spennende muligheter
Det er store fordeler å bruke landingssider, siden man hjelper kunden å ha fokus og på den måten bedre får frem de gode poengene/fordelene ved å handle hos deg. Allikevel krever det mye innsats og planlegging. Det skal ikke være noe tvil om hvorfor man bør bruke landingssider; uten går man glipp av salg og leads, siden nettsiden din har for mye ufokusert og generelt innhold.
Jeg kommer til å skrive mer om landingssider i fremtidige innlegg. Jeg ønsker å gi flere praktiske råd til hvordan man går frem i å lage en god landingsside. Jeg nevnte så vidt det med å gjøre endringer og justere underveis, samt testing, også dette er emner jeg vil diskutere i egne blogginnlegg.
Les mer: