Hvordan sette opp PayPal i WooCommerce
En guide til å sette opp PayPal i WooCommerce
Hvorfor bruke PayPal?
Når man skal starte en nettbutikk er man nødt til å sette opp en eller flere former for betalingsløsninger. Det er mange å velge imellom; Stripe, Klarna, Authorize.Net osv. PayPal kommer integrert med WooCommerce, så man slipper å kjøpe en add-on for betalingsløsninger hvis man synes PayPal er greit å bruke. PayPal tar en liten prosentandel av salgene dine som betaling for å bruke deres betalingsløsning, men man får også en trygg og god betalingsløsning med full oversikt uten å betale noe ekstra for en annen løsning via WooCommerce.
Hvordan man setter opp PayPal i WooCommerce
Først og fremst trenger man en PayPal-konto for Business. Man kan få det ved å enten oppgradere en konto man har der fra før eller lage en ny.
For å sette opp en ny konto gå til www.paypal.com. Trykk på «Opprett konto» (eller «Sign Up» hvis det står på engelsk)
Velg «Bedriftskonto» i det neste vinduet, trykk fortsett og følg anvisningene for å sette opp kontoen.
For å oppgradere en konto fra vanlig til business logg inn på din konto, trykk på tannhjulet (ved siden av «Logg ut») og velg «Upgrade to a Business Account» under «Account Options«.
Deretter velger du «Upgrade» i det neste viunduet og følger instruksjonene.
Legge inn kontoinstillingene i WooCommerce
Sørg for at WooCommerce er installert og oppdatert til siste versjon på WordPress-siden din. Velg WooCommerce så Instillinger inne på «bakrommet» (Dashboard) på siden din.
Velg «Kasseinstillinger» i fanene øverst, så «PayPal«. Fyll inn PayPal-epostadressen til din PayPal Business-konto.
Under «Avanserte valg» fyller du inn ønsket mottakerepost og din identitetsnøkkel fra PayPal. For å få identitetsnøkkelen må du inn på “Innstillinger for nettsted” under “Mine salgsverktøy”. Sett på “Automatisk retur”, fyll inn retur-url adresse til nettbutikken din (“Takk for din bestilling”-siden din), så sett på “Dataoverføring for betaling”. Da kommer identitetsnøkkelen under dette.
Det siste man trenger er å fylle inn API-informasjonen så WooCommerce får kommunisert med PayPal. For å finne API-informasjonen må du gjøre følgende:
- Logge inn på PayPal kontoen og gå til «Profile and Settings» inne på «Business profile«.
- Velg «My selling tools» i den venstre menyen.
- I «Selling online«-funksjonen velger du «Update«-lenken under «API Access«.
- For å generere API-signaturen, velg «Request API Credentials» på «API Access«-siden.
- Velg «Request API signaure» og klikk på «Agree and Submit» for å generere API-signaturen.
Du kan nå se API-brukernavn, passord og signatur på profilen din.
Nå gjenstår bare å sette inn informasjonen for PayPal i WooCommerce.
Gratulerer! Nå skal oppsettet for PayPal i WooCommerce være klart, og du kan begynne å ta betalt for det du selger via PayPal!
Synes du dette virker vanskelig?
Vi hjelper deg gjerne å sette opp dette eller andre ting du ønsker hjelp til av nettløsninger. Ta kontakt med oss, så kan vi ta en prat! Vi kan også hjelpe deg å lage en komplett nettbutikk hvis det er ønskelig.
Føler meg skikkelig dum når jeg ikke finner identitetsnøkkelen som trengs. Jeg finner ikke disse «internettinnstillinger» som dere skriver om…
Heisann!
Ingen grunn til å føle seg dum! 🙂 De burde kanskje laget et lettere oppsett for dette, slik at det ble enklere for de som ikke har så stor interesse eller kunnskap om data.
For å få identitetsnøkkelen må du inn på «Innstillinger for nettsted» under «Mine salgsverktøy». Sett på «Automatisk retur», fyll inn retur-url adresse til nettbutikken din («Takk for din bestilling»-siden din), så sett på «Dataoverføring for betaling». Da kommer identitetsnøkkelen under dette. 🙂
Hvis du trenger mer hjelp, ikke nøl med å kontakte oss, så kan vi hjelpe deg. 🙂
EDIT: Oppdaterte artikkelen så dette ble forklart bedre der. 🙂