Det er ikke noe fasit på hvordan du lager en landingsside, men det er en fordel å holde seg til noen prinsipper. I dette innlegget skal jeg ta for meg hvordan du bør bygge opp landingssiden slik at den blir best mulig. Design, funksjonalitet og tekst blir ikke diskutert i dette innlegget.
For å understreke at det ikke er noe fasit på hvordan du lager en landingsside, så bør man heller ikke benytte prinsippene 100%. De kan fungere som en guide eller retningslinjer på hvordan det kan gjøres.
Landingsside anatomi
Vår dyktige kollega Helene har lagd en rask skisse (se under punkter) for meg der punktene under er plassert. Husk at landingssiden kan designes akkurat slik man ønsker, poenget er at anatomien stort sett vil være ganske lik for alle sammen.
Merk deg at om man bruker alle punktene over, så kan landingssiden bli ganske lang. Ved lange landingssider, bør man vurdere å ha flere call to action slik at kunden ikke må scrolle tilbake til topp. I eksempelet over er det meningen at landingssiden ikke skal bli alt for lang og da mener jeg det holder med én call to action.
Bildet og punktene over viser alle punktene i bruk, men av og til vil man ikke benytte alle punktene. Det kan tenkes at du ønsker mindre informasjon og da kan det være fornuftig å stoppe opp ved punkt 8-9.
Det er helt opp til deg hvordan du vil gå frem, det viktigste er å komme i gang og teste. Jeg tar gjerne i mot ris og ros i kommentarfeltet.
Se flere innlegg om landingssider