Mange spør oss hva SEO er og hvorfor det er fornuftig å ha på nettsidene sine. Jeg skal i dette blogginnlegget forsøke å forklare hva det er på best mulig måte.
Hvordan finner Google din webside?
En søkemotor som Google består av en crawler, en indeks og en algoritme. En crawler følger nett lenker. Crawleren går rundt på internett konstant og lagrer HTML versjonen av en webside i en gigantisk database som blir kalt indeksen. Denne indeksen oppdateres hvis Google kommer inn på nettstedet ditt og finner en ny eller revidert versjon av den. Avhengig av trafikk på nettstedet og mengden av endringer du gjør på nettstedet ditt avgjør om Google kommer innom ofte eller sjelden.
Om din nettside er en statisk side med kun informasjon om firmaet, kontakt informasjon og produktinformasjon, vil Google la være å komme innom ofte. Du kan allikevel rangere høyt på Google om mange benytter siden din og side blir referer/linket til ofte. Typisk snakker vi om firmaer som er giganter og har over mange år bygd seg opp et sterkt og viktig rykte. For de aller fleste er det slik at man ikke er superkjent i markedet, og man er som alle andre helt avhengig av å jobbe knallhardt for å bli kjent og få et godt rykte. Da kreves det mer enn en statisk nettside. I prinsipp mener jeg alle, kjent eller ikke kjent, har godt av en "levende nettside".
Hva er SEO?
SEO står for “Search Engine Optimization” eller søkemotoroptimalisering på norsk. Når vi snakker om søkemotoroptimalisering mener vi spesifikke metoder som handler om å forsøke å optimalisere nettsider for å gi de en høy score i organiske søkeresultater. For å få til dette, blir SEO tilpasset nettsiden slik at den skal passe Googles algoritme. Selv om Googles algoritme er hemmelig, har en rekke firmaer og SEO guruer forsøkt, feilet og forsøkt igjen for å finne ut hva som fungerer. Deres streben etter å finne ut hvordan Google fungerer har resulterte i en ganske god idé om de viktigste faktorene.
De viktigste faktorene for at en nettside skal rangere bra med Google sin algoritme kan for enkelhetsskyld deles i to:
1. Faktorer på websiden din kan styre hvordan du rangerer på Google:
Koden din på websiden kan ha stor påvirkning på hvor godt eller dårlig du rangerer. En ren og pen kode vil alltid ha en positiv innvirkning hos Google. WordPress er et CMS system som er godt egnet for SEO og er til og med uten modifikasjoner meget bra. Dog er det veldig vanlig at man ønsker å gjøre modifikasjoner i form av temaer, egen kode, plugins, etc. Dette er faktorer som ikke bør, men kan gjøre at websiden ikke får en ren og pen kode. Allikevel vil jeg påstå at om man benytter teamer og anerkjente plugins, vil din WordPress være mer en god nok. Selvom ikke det er noe god ide og heller ikke er anbefalt, er det mange som "hacker" temaene sine for å få til ting og tang på nettsidene sine. For det første skaper dette ofte mye rot, men det skaper ofte en dårlig kode. Hacking av teamer er litt utenfor dette emnet, så det vil jeg ta opp i et eget innlegg ved en annen anledning.
Struktur av nettsiden og tekst som benyttes på siden din er andre problemer som kan gjøre at rangeringen blir dårlig. Med struktur menes det hvordan nettsiden er bygd opp rent hieratisk. For best resultat bør de viktigste punktene rangere høyt i hierakiet, mens det som naturlig hører under bør komme under. Eksempelvis vil det være dumt å sette viktige punkter på nettsiden din lavt i hierakiet. Under er det et bilde for å forklare hva jeg mener med et hieraki. Send gjerne en e-post eller kommenter om du ønsker en bedre forklaring. Jeg vil komme med eget blogginnlegg om struktur av nettsiden senere.
At tekst kan skape problemer for rangering er på mange måter naturlig. Uten noe som helst tekst og innhold, ville ikke Google kunne rangere deg på noe måte. Har du innhold og tekst er dette selvsagt positivt, men er teksten strukturert slik at Google enklest kan indeksere deg? Skriver du et blogginnlegg om f.eks en bok av Jo Nesbø, bør du tenke nøye igjennom hva som er det viktigste nøkkelordet. Er det forfatter Jo Nesbø eller er det kanskje tittelen på boka? Nøkkelordet bør gå igjen både i tittelen og flere ganger i teksten. Siden dette er et stort tema, vil jeg lage et eget blogginnlegg om dette senere.
2. Faktorer som befinner seg utenfor nettsiden din kan styre hvordan Google rangerer deg:
Her handler det om hvordan du blir mottatt utenfor din egen nettside. Spesielt da om du blir linket til fra andre sine nettsider, forum, sosiale medier, etc. Hvor mange backlinks til deg og hvem de kommer fra spiller noe rolle. Får du en link til din nettside fra en stor og anerkjent side, er denne linken viktigere enn en link fra en mindre kjent side.
Det er flere måter å få backlink til din nettside:
1. Du har et produkt mange er opptatt av og produktet blir både delt og snakket om. ( Dette er drømmen for de aller fleste selvsagt )
2. Du har mye godt innhold på nettsiden din. Med godt innhold mener jeg informasjon og tekst som er nyttig for folk. Da mener jeg ikke tilbud og reklame, men heller typisk informasjon en kunde eller potensiell kunde vil lete etter på Google.
3. Du er en aktør som har vært med kjempe lenge og kanskje er du en av veldig få som gjør det du gjør. Noen har det slik fordi de har bygd opp et stort selskap og er godt kjent i markedet. Jeg vil uansett ikke anbefale noen å slappe av, for en dag blir man tatt igjen 🙂 Alle har godt av å jobbe med digital markedsføring.
4. Gjesteblogging om samme teamer ditt firma jobber med. Det vil si at du gjesteblogger hos noen andre om emner du og ditt firma kan godt, å i så måte får en backlink tilbake til din nettside. Dette er kun greit så vidt man skriver om emner som passer begge nettsidene. Skulle jeg gjesteblogget hos noen måtte det vært hos andre som skriver om digital markedsføring, WordPress eller annet relvant.
5. Ved å bidra i miljøet som passer din firma profil. Hjelpe andre på forum, ha gode kommentarer til andres blogginnlegg, etc. Da er det helt lov å legge igjen en backlink til din nettside. Husk at det skal være seriøse tilbakemeldinger, hvis ikke blir det sett som spam.
Her gjelder det å være kreativ, siden det er mange måter å bli delt på.
Oppsummering
Jeg håper noen kan ha nytte av dette blogginnlegget og bli mer interessert i å jobbe videre med dette. I det minste håper jeg innlegget kan vekke en interesse. SEO er viktig for å kunne skille seg ut fra dine konkurrenter. SEO alene er nyttig, mens når man har optimalisering og content marketing sammen, kan dette utgjøre store forskjeller for firmaet ditt.
Meld deg gjerne på vårt nyhetsbrev under, så kommer det en e-post til deg når jeg har klart flere innlegg om SEO og andre relevante innlegg.