Hva er en landingsside?

Jeg får stadig spørsmålet: Hva er en landingsside? Her er mitt svar.

En landingsside er kort sagt en side på nett som en besøkende kan gå inn på eller «lande» på. Dette fungerer som følgende: Du finner siden via Google, du finner siden via bekjente, du finner siden via sosiale medier, eller du blir obs på siden på andre måter.

Når vi snakker om landingssider, er det vanlig at dette handler om digital markedsføring og en metode for å selge tjenester eller produkter. Ofte vil man forbinde en landingsside med at det er en side som ikke er koblet opp mot nettstedet ditt. Siden må gjerne være en del av nettstedet ditt, men den har ikke meny linje eller bunn linje, den står helt på egenhånd slik at ikke leserne kan klikke vekk og videre på nettstedet ditt.

Hvorfor skal landingssiden stå utenfor nettsiden din tenker du kanskje? Jeg har spurt meg selv om dette og har kommet frem til at jeg mener dette ikke nødvendigvis er riktig hver eneste gang. For å fordype litt i dette:

Fordelen med å la landingssiden være uavhengig av nettstedet ditt, er at siden får full fokus på hva som er hovedmålet. Ved å ikke ha mulighet til å klikke videre eller rundt på andre ting på nettstedet ditt, gir du den som besøker landingssiden liten mulighet til å bli distrahert. Er målet å få kunden til å kjøpe eller signere opp, er i alle fall distraksjonsfare eliminert.

Grunnen til at jeg mener det kan være feil i enkelte tilfeller er rett og slett når det mangler informasjon eller kunden er i utforskningsmodus. En kunde som har funnet deg via en landingsside, men er ute etter informasjon om flere emner, vil potensielt forlate landingssiden, istedenfor å finne ut mer om din produkter og tjenester.

Jeg vil diskutere fordeler og ulemper med landingssider som står alene eller landingssider som står som en del av nettstedet i større grad i et kommende innlegg om nettopp det emnet. Her vil jeg også fortelle hva man kan gjøre for å unngå feil ved de to forskjellige strategiene.

To typer landingssider

Vi skiller ofte landingssider i to typer:

  • Click through ( Klikk deg frem til mål sider )
  • Lead generation ( Kalles ofte lead magnet )

Click through eller klikk deg frem til mål er landingssider som ønsker å få deg til å klikke deg videre til en annen side. Siden kan for eksempel gi deg et tilbud eller informasjon om en tjeneste eller produkt, slik at du blir klargjort til å gjøre en kjøpsavgjørelse. Ideen bak er at du istedenfor å bli sendt rett til handlekurven, så skal du varmes opp først, for så å bestemme deg for å gå videre til handel. Fungerer dette? Alt tyder på at en kunde som er blitt varmet opp med informasjon og fordeler først, har en større sjans til å gjøre en handel.

Lead generation eller en lead magnet side tar høyde for å skaffe deg kvalifiserte leads i form av bruker data. Med en lead magnet side, ønsker vi typisk å samle inn navn og e-post adresse (det kan selvsagt samles inn mer data også, men for mye data kan i verste fall føre til at kunden dropper det). Vi samler inn denne dataen ved å ha en signup form med utvalgte felter.

Slik kan en signup form se ut

signup

Grunnen til at vi ønsker å samle inn denne dataen er for å finne potensielle kunder som er interessert i dine produkter og tjenester, for så å markedsføre mot og ta kontakt med de.

Hvordan får jeg potensielle kunder til å signere?

Ingen signerer opp uten grunn, det er helt sikkert. En potensiell kunde kan fort signere opp fordi du har nyttig innhold, altså content marketing. Kunden har helt gratis fått lest nyttig innhold hos deg, og blitt informert av deg slik at dere har fått et godt forhold. Kunden ønsker å få mer informasjon av deg på grunn av dette.

Du gir bort noe gratis som kunden ønsker seg, derfor er hun villig til å signere opp. Det være seg en e-book eller whitepaper, gratis webinar, en måned gratis prøve av produktet ditt eller noe annet. Du må være kreativ for å få noen til å signere, ingen kommer til å gjøre dette uten grunn.

Jeg kommer til å skrive flere innlegg om landingssider siden dette er et stort og veldig spennende emne.

Les mer

Hvorfor bruke landingssider?

Hvordan lage en landingsside?

Beholde eller droppe linker i landingssider

Compile jobber med digital markedsføring, og utvikler løsninger tilpasset ditt behov!
Hold deg oppdatert!
Abonner Form (#4)
2024 - Leadjabber, All Rights Reserved
crossmenu