Hva er en autoresponder? Du har kanskje hørt uttrykket autoresponder før, kanskje du har en bekjent som har begynt å bruke dette på nettsidene sine, eller du har ansvaret for digital markedsføring i ditt firma.
Så hva er en autoresponder:
En autoresponder er en aksjon satt til å gå ut automatisk. De hjelper deg med å automatisere digital markedsføring og administrere en til en kommunikasjon med mottakerne dine.
En autoresponder kan aktiveres ved at en brukers e-post eller telefonnummer er blitt registrert på ditt nettsted. Aksjonen som skjer er vanligvis i form av e-post og/eller SMS i en bestemt rekkefølge.
Hovedmålet med å sende ut en serie med e-post eller SMS automatisk er å konvertere brukerne til å kjøpe noe eller bli kunde.
Ved å benytte deg av autorespondere på nettstedet ditt, har du en unik mulighet til å skaffe leads, få flere salg og skaffe nye kunder med lite innsats. Har du først satt opp en autoresponder, vil denne jobbe for deg uten at du trenger å løfte en finger. Det viktigste er at autoresponderne er gjennomtenkt og har et klart mål før du slipper de. En autoresponder kan oppleves som masete om serien med e-post eller SMS blir for mange.
Hvordan fungerer en autoresponder:
En autoresponder er en automatisert sekvens av enten e-post eller SMS når brukeren trigger for eksempel et kontaktskjema på en landingsside.
Steg 1:
En potensiell kunde, Ole Hansen, går på Google for å kjøpe et kamera. Han søker etter “Canon EOS 5D Mark IV Kamerahus” og klikker på en lenke han synes ser interessant ut. Han lander på en side der han kan se bilder og lese mer om kamera. Ole blir litt usikker på om kamera blir litt dyrt, men liker det veldig godt og velger å legge igjen kontaktinformasjonen sin i et skjema.
Steg 2:
Så fort Ole har lagt igjen kontaktinformasjonen sin, blir han automatisk lagt til i en liste for de som er interessert i Canon EOS 5D Mark IV Kamerahus. Første aksjon vil være å sende han e-post eller SMS for å holde han varm. Etter 3 dager får han første e-post med mer informasjon om kamera. Ole åpner e-post og blir litt mer klar for å kjøpe det, men han må snakke med kona, så han velger å avvente.
Steg 3:
En uke til går og Ole får igjen en automatisk e-post, men denne gangen får han et tilbud i form av en rabattkupong med 10% avslag. Ole velger å slå til på dette og klikker seg inn for å bruke rabattkoden. Ole er nå en fornøyd kunde av nytt kamera.
Steg 4:
Når kjøpet er registrert, vil Ole automatisk blitt tatt av e-post sekvensen for å handle kamera og heller bli flyttet til en ny sekvens. I dette tilfellet vet vi at han har handlet kamera og vil heller forsøke å få han til å handle relaterte varer senere.
Eksempelet over var en suksesshistorie som gikk bra. Eier av nettbutikken måtte bruke minimalt med innsats for at dette skulle skje. Det er veldig viktig at autoresponderen tar høyde for de historiene som ikke går bra også, dvs, når skal man slutte å sende e-post eller sms? En god regel er om man ser at e-post ikke blir åpnet to ganger på rad, bør denne settes over i en annen sekvens. Det er ikke noe poeng i å irritere potensielle kunder, slik at de etterhvert kan komme til å mislike ditt firma.
I neste innlegg vil jeg ta for meg fordeler og ulemper med autorespondere. Siden det er noen ulemper, vil jeg forsøke å diskutere hvordan man kan unngå de. Fordelene ved å bruke autorespondere er så stor at det er verdt å lære mer om å unngå å gjøre dumme feil.