Spørsmålet over kom fra teknisk leder Kristoffer Henriksen i Ditt Bilverksted AS til undertegnede sist uke. Etter flere forsøk på å snakke med med Kristoffer om content marketing, var det nå han som spurte meg hva dette var. Han hadde hørt noen prate om dette på et seminar og blitt trigget på ideen. (Her har tydeligvis undertegnede gjort en dårlig jobb i å forklare hva dette er tidligere.)
Så hva er Content Marketing?
Content Marketing ( Innholdsmarkedsføring ) betyr å skape og dele verdifullt innhold for å tiltrekke og konvertere potensielle kunder til å bli kunder. Hvilken type innhold du deler bør være nært knyttet til hva du selger. Du utdanne folk slik at de kjenner, liker og stoler på deg nok til å gjøre forretninger med deg. Med andre ord er Content Marketing en strategi som handler om å dele noe, for å få noe tilbake. Et godt eksempel på dette vil være om du hjelper naboen med å bygge ny platting, er det stor sjanse for at han vil gjengjelde tjenesten i fremtiden.
Altså er essensen til Content Marketing å gi noe til kundene, for å få noe tilbake. Forklart med enda et eksempel: Om du selger biler, er det stor fordel om du har en webside/blogg hvor du deler informasjon om biler. Jeg som er interessert i å kjøpe en bil, vil vanligvis benytte Google for å finne informasjon jeg lurer på om bilene jeg vurderer å kjøpe. De fleste bruker Google for å finne mest mulig informasjon om ting de vurderer kjøpt. Man kommer ikke lenger uforberedt i butikken, man vet masse på forhånd. Siden jeg nå er ute etter en ny bil, er det stor fordel at et av mine søk tar meg inn på din din webside / blogg. Om din webside eller blogg gir meg innhold som forteller meg noe jeg ikke visste om bilen jeg er ute etter, vil jeg sette pris på hva du har lært meg, samt at jeg vil stole på deg, og vil med stor sannsynlighet benytte deg når jeg fysisk skal ut å kjøpe bil.
Hvordan kommer jeg i gang med Content Marketing?
Kristoffer likte veldig godt dette konseptet, siden han selv kunne fortelle at han bruker Google når han skal ha informasjon om produkter og tjenester han er ute etter. Eneste han så som negativt var han syntes det hørtes ut som dette ville ta mye tid og kreve mye jobb.
At det tar tid og krever jobb å komme i gang med en Content Marketing strategi stemmer. Å jobbe med en slik strategi er ikke en engangsjobb, men en langsiktig satsning. Allikevel ligger mye til rette for at alle kan begynne med dette og lage en strategi som passer firma.
Kristoffer er en svært habil bilmekaniker og har fått merkenavnet "Bildoktoren". Siden han kan ekstremt mye om emnet bil, bilverksted og reparasjon av bil, vil han ha null problemer med å lage innhold om disse emnene ( og flere til ). Med andre ord, Kristoffer kan fortelle eller skrive ned innhold som har verdi for kunder og potensielle kunder.
Selve utformingen av en strategi og plan og publisering av innhold på en god måte kan andre hjelpe til med, for eksempel oss i Compile.
Hva valgte Kristoffer og Ditt Bilverksted å gjøre?
Kristoffer har valgt å ta en sjanse på Content Marketing og vil bruke oss i Compile som samarbeidspartner. I nærmeste fremtid vil det bli lagd en strategi og en fremdriftsplan. Vi gleder oss til fortsettelsen.
Mer om Content Marketing
Jeg kommer til å skrive flere innlegg om dette fremover, men kan i mellomtiden også anbefale websiden Copyblogger for mer stoff.