Frem innlegg

Facebook-markedsføring – Bruke «Frem innlegg»

«Frem innlegg» – Hva er det godt for?

Hvis man har et produkt eller en side man vil markedsføre er Facebook et viktig verktøy. De fleste er på Facebook i dag, og det er lett å få nære (og fjerne) venner og følgere til å se det du vil dele. Man kan også få hjelp til å dele videre hvis man har greie venner som vil hjelpe til. Dette koster ingenting, men det begrenser seg som regel (med mindre det man deler er ekstremt interessant for alle og enhver).

Men hva hvis man trenger å dele noe på en større skala, men samtidig ikke vil betale «det hvite ut av øyet»? Da kommer fremming av innlegg inn i bildet. Med denne funksjonen kan du spre innlegget til et målrettet publikum som innlegget er relevant for. Når du er på din egen profil og ser på nyhetsoppdateringen vil du se innlegg som det står «sponset» på. Disse innleggene er det noen som har fremmet.

Hvordan gjør man det?

Når man har skrevet et innlegg på Facebook (via en side som ikke er privatperson) vil det dukke opp en knapp under innlegget som det står «frem innlegg» på. Deretter kan man velge hvor mye penger man vil legge i det, hvilket publikum man vil nå ut til, varighet på fremming og få et estimert antall personer man vil nå med det du har valgt. Deretter velger man en betalingsmåte.

Vår steg for steg guide til «frem innlegg»

    • Skriv innlegget. Hvis det er en nettside du skal dele, for eksempel et tilbud fra nettbutikken din, kopier adressen fra nettsiden og legg den inn i innlegget. Vi anbefaler å pusse ut nettadressen igjen etter at siden har blitt lastet i innlegget (Dette er kun av estetiske grunner, vi synes det ser bedre ut hvis selve lenkeadressen ikke står skrevet i innlegget). Husk også på at teksten på innlegget og bildet ikke må være for lang, da risikerer du at innlegget ikke blir godkjent for fremming. Hold det til kun et par setninger.

 

    • Etter innlegget er skrevet og publisert vil knappen «Frem innlegg» dukke opp. Klikk på denne. Du vil da få opp menyen for fremming. Her ser du hvordan annonsen vil se ut på venstre side og alternativene for fremming på høyre side.

Frem innlegg

    • Først velger du hvilket publikum du vil at innlegget skal nå. Vi anbefaler sterkt å velge «Personer du velger gjennom målretting», slik at du når ut til et mest mulig relevant publikum for det du deler. Huk av dette og klikk på «Rediger Publikum.»

 

    • I menyen som dukker opp kan du tilpasse publikumet ditt. Hvis du ønsker å nå ut til folk i en bestemt by, velger du det i menyen om plassering. Vi kan ta Moss som eksempel; skriv inn «Moss» og velg byen når den kommer opp på listen. Du kan også velge i hvor stor radius rundt Moss du vil at innlegget skal bli delt. Deretter velger du hvilken aldersgruppe, kjønn og interessegrupper innlegget skal deles for. Skriv inn navn for innstillingene og lagre, så har du innstillingene lagret til seinere innlegg som skal fremmes.

 

    • Neste er budsjett og varighet. Her kan du justere hvor lenge du vil fremme innlegget og hvor mye du vil legge i det. Du vil også se et estimat for hvor mange som vil se innlegget utfra de innstillingene du har valgt.

 

    • Når du er fornøyd med innstillingene for fremming velger du betalingsmåte. Du kan betale med kredittkort eller via PayPal-konto. Merk at beløpet ikke vil bli trukket med en gang, men det kan ta noen dager og også bli trukket delvis underveis i fremmingen. Du blir isåfall kun trukket for beløpet du har brukt til det tidspunktet trekket blir gjort.

 

  • Når du er fornøyd med alt, trykker du på «Frem» nederst til høyre. Du vil da få en bekreftelse og innlegget dit vil bli fremmet innen kort tid (så lenge det er innenfor Facebooks vilkår og betingelser).

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få flere interessante blogginnlegg!


 

2 replies
  1. Jens Rian Hansen
    Jens Rian Hansen says:

    Det er komplett umulig å forstå Facebooks retningslinjer. Min samboer driver kurs for Grete Roede og hun holder på å gi opp.
    Nesten aldri blir et innlegg godkjent. Veldig nøye på at tekst i bildet ikke overstiger 20% osv. Er det bilde av mat, av henne eller ordene ned i vekt de ikke tåler?

    Svar
    • Ole Mathis
      Ole Mathis says:

      Hei, og beklager seint svar på denne kommentaren.

      Ja, Facebook sine retningslinjer under annonsering er veldig strenge. Alt fra at «før/etter» bilder eller bilder «som inneholder uventede eller usannsynlige resultater» er ulovlige, til at man har regler for hvordan ordet «Facebook» brukes. Det eneste man kan gjøre hvis det ikke er helt opplagt hva som er grunnen til at det ikke blir godkjent, er å gå inn og lese seg opp på deres retningslinjer og redigere innlegget med prøve og feile-metoden på annonseteksten og målrettingen. Hvis man står helt fast og ikke finner grunnen kan man sende inn en forespørsel til Facebook her.

      Retningslinjene til Facebook-annonsering kan du se her.

      Håper det løste seg for deres del. 🙂 Og hvis dere eller andre trenger mer hjelp til Facebook-annonsering er det bare å ta kontakt!

      Svar

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *