epostmarkedsføring, e-post markedsføring, e-mail markedsføring

Epostmarkedsføring – et nyttig verktøy

Epostmarkedsføring og hvordan det fungerer

Vi skal fremover komme med en rekke tips til epostmarkedsføring. Vi begynner med en liten introduksjon til hva det er og hvordan det fungerer.

Se for deg følgende scenario: du er en del av et lite firma. Dere leverer en tjeneste eller produkter som andre firmaer trenger. Det er ikke gunstig å ringe rundt til bedrifter på «måfå» (også kalt cold-calling), og å kjøre rundt og besøke bedrifter tar for lang tid. Hva er alternativet da? Epostmarkedsføring kan være det rette for ditt firma.

Epost-lister

Det første man trenger for å starte med epostmarkedsføring er en liste over potensielle kunder og epostadressene deres. Det finnes bedrifter som selger lister med epostadresser, på samme måte som man kan kjøpe lister for telefonsalg. Det er selvfølgelig en lettvint løsning, men det er ofte dyrt. Hvis man leter etter potensielle kunder og deres eposter selv (kalles ofte prospecting), finner man dessuten ofte ut mer om firmaene. Da kan man skreddersy epost til disse potensielle kundene og tilby tjenester som passer deres behov, istedenfor å sende en generell mail til flere, kan man dele opp listene i segmenter som kan tilbys forskjellige ting utfra behovene de har. Vi skal gå mer i dybden på prospecting seinere, med tips til hvordan man kan finne eposter til potensielle kunder.

Husk på at det er bare lov å sende ut reklame til offentlige eposter. Dvs firmaenes egne generelle epostadresser (for eksemepel post@firma.no), eller andre adresser som inneholder firmanavn (for eksempel firmanavn@gmail,com).

Verktøy og kampanjer

For å sende ut mail til flere kunder samtidig er det lurt å bruke et verktøy. Da sparer man tid, og man får oversikt over hvem som åpner og klikker på linker i mailen, hvem som «unsubscriber» på listene dine (noe de må ha mulighet til ved markedsføring på nett) og om mailen «bouncer» (epostadressen er ugyldig/ikke lenger i bruk). Dette er veldig nyttig når man skal ta kontakt seinere, åpner noen mailen flere ganger er det større sjanse for at de er interessert i tjenestene deres og bør følges opp seinere hvis de ikke tar kontakt selv.

Vi anbefaler MailChimp som verktøy ved epostmarkedsføring. Der er det lett å sette opp kampanjer hvor man sender ut tilbud til lister over potensielle kunder. Man kan enten importere lister til sin MailChimp-konto, eller man kan lage nye utfra prospecting. Vi kommer tilbake med guider til hvordan å bruke MailChimp i denne serien om epostmarkedsføring.

epostmarkedsføring

Epostmarkedsføring er effektivt

Gjennomsnittet for respons på en god mailkampanje ligger på rundt 8-10%. Det er ganske mange faktorer som spiller inn her, men gjør man det riktig er sjansen for respons god. Man må først og fremt ha en passende tittel i emnefeltet som er relevant og fanger interessen til mottagerene. Deretter må innholdet i selve mailen være interessant og to the point, ingen gidder å bruke tid på å lese noe som ikke er nyttig for de. Det bør også være en såkalt «call to action» i mailen, noe som gjør at mottager tar kontakt eller går videre til dine sider for kjøp av varer eller tjenester. Seinere skal vi også her gå mer i dybden med tips til hvordan man utfører vellykkede kampanjer.

Ønsker du hjelp til epostmarkedsføring?

Føler du at ditt firma kan ha behov for denne type markedsføring, men ikke har tid eller mulighet til å gjøre det selv? Ta gjerne kontakt med oss, så kan vi hjelpe deg og ditt firma med markedsføring via mail!

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få flere interessante blogginnlegg!


 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *