E-post kampanjer; den store hodepinen

E-post kampanjer; den store hodepinen

Mange snakker positivt om e-post markedsføring, men noe gir oss hodepine

E-post markedsføring har vært populært i mange år i Norge. Det er et lavterskel kommunikasjonsmiddel for å nå potensielle kunder og blir ofte foretrukket før cold calling. I USA har de holdt på en god del lenger enn i Norge og metoden har utviklet seg til å bli en hel del bedre.

Et faktum rundt e-post markedsføring er at det generere kvalitet leads om man gjør ting riktig. Flere gode e-post markedsførere hevder at du vil oppnå å få rundt 8-10% leads av det total antallet av de du sender ut e-post til. Når vi snakker en så god prosent, er det verdt å holde på med. Uten å ha regnet nøyaktige på våre egne e-post kampanjer, så ser det ut til at denne prosenten holder mål.

Jeg nevnte i avsnittet over at man vil kunne generere kvalitet leads om man gjør ting riktig, og med riktig mener jeg at man ikke kan bare sende ut kampanjer helt uten mål og mening. Du må vite hva som er målgruppen, hva du ønsker å formidle mottaker og deretter skrive en e-post som du tror vil appellere. Denne prosessen krever noe kunnskap og viljen til å justere. Det vil komme andre innlegg som går mer i dybden på hvordan man skal gå frem rent teknisk, der ulike strategier blir diskutert.

Nå er det e-post kampanjer som gjelder sa en av gutta i firmaet vårt!

Når vårt selskap begynte å jobbe med e-post markedsføring, fant vi raskt ut at det største problemet, eller den store hodepinen, handler om hvordan man skaffer e-post adresser. En ting er å lage gode strategier, gode e-poster og ha et godt mål med kampanjene, men hvor kommer e-postene fra?

  • En fin kilde til å skaffe e-post kontakter er via nettsiden din og ved å ha en blogg. Content marketing der du skriver nyttig innhold som dine kunder og potensielle kunder ønsker er en glimrende måte å skaffe leads. Ved å ha helt spesifikke signups eller nyhetsbrev, kan folk som er interessert i det du skriver eller jobber med registrere e-posten sin. E-postene du samler opp passer da perfekt å benytte i e-post kampanjer.
  • En annen løsning er å benytte seg av landingssider der målet er å skaffe leads (e-post adresser). For å få noen til å registrere e-posten sin, er du avhengig av å gi noe bort. Content marketing er noe du gir gratis, men nå tenker jeg på noe mer håndfast. Eksempelvis en gratis ebok, et gratis kurs, etc.
  • Prospektering er en annen metode. Da går du inn på Google, bransje- og firma oversikter eller andre nettjenester for å finne målgrupper og e-poster. Alle som har jobbet med manuell prospektering vet at dette er tidskrevende og kan på sikt føles uholdbart. Det tar rett og slett alt for lang tid, og du trenger gjerne å finne en hel del for å kunne få godt nok treff på kampanjen.

Den store hodepinen

Å skaffe kvalifiserte e-post kontakter ble vår store hodepine. Vi jobber med content marketing, men vi har ikke jobbet med det i årevis og firmaet vårt er ikke kjempe stort enda. Med andre ord, vi får ikke inn bøttevis med kontakter på denne måten. Når det er sagt, vi opplever at det blir flere og flere ettersom tiden går, og content marketing er noe vi får kjempe god effekt av. Allikevel er det ikke nok til å drive effektive og gode e-post kampanjer.

Neste steg for å skaffe gode e-post kontakter ble for vår del prospektering på nettet. Vi merket oss at dette fungerte en hel del bedre, men at det tar noe i hel*** tid. Joda, du kan prospektere og finne gode kontakter på denne måten, men siden det er så tidskrevende, så mister man litt motivasjonen etterhvert.

Den store hodepinen var nå blitt et faktum. Ettersom vi leser og studerer e-post markedsføring, så fant vi fort ut at den store hodepinen ikke bare var et problem for oss, men et velkjent problem for en hel bråte andre også.

En gjeng med nerder tar hevn

Siden vårt firma består av en del nerder med kloke hoder, ble vi fort enige om at e-post kampanjer vil vi fortsette med, men noe må gjøres med den store hodepinen vår. Problemet må elimineres.

Vi jobber i dag med en relativt avansert skrape som har til hensikt i å gjøre manuell prospektering avleggs. Vår skrape tar høyde for å gjøre prospekteringsarbeid automatisert. Istedenfor å bruke massevis av tid på nett der du søker etter gode kontakter til kampanjen, jobber vi med software der du velger dine kriterier for hva du ønsker å prospektere og blir levert resultatet på kort tid.

Hva er en skrape? Eller mer spesielt en webskrape?

En skrape er et program som leser ett (web)dokument og finner e-mailer og annen nyttig informasjon automatisk derfra. Utfordringer er å sjekke at den informasjonen man finner er riktig, så skraper vil ofte kryss sjekke informasjonen med andre systemer.

Vi kommer stadig nærmere et verktøy, men vi har igjen en del kode arbeid og testing. Vi kommer selvsagt til å komme med en oppdatering når vi har et verktøy på nett.

Dette blogginnlegget ble først publisert på LeadJabber

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få flere interessante blogginnlegg!


 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *