Facebook er et populært gratis sosialt nettverk. Facebook ble opprettet av en gjeng Harvard studenter. Meningen bak Facebook var at studenter kunne holde kontakt, bli bedre kjent med hverandre og dele informasjon i sanntid.
I dag er Facebook åpent for alle uavhengig om du er student eller ikke. Som bruker kan du dele alt av informasjon, nyheter, bilder, video og mye annet. Nettverket har vokst seg ekstremt stort og har i dag(19.10.15) 1.49 milliarder aktive brukere.
Svært mange firmaer har allerede funnet ut av at de ønsker å bruke Facebook som en markedsføringskanal. Ca 50% av alle små firmaer i USA benytter seg av Facebook. Social Media Examiner har gjort en spørreundersøkelse av 3.700 bedriftseiere og/eller markedsførere i USA og funnet ut at 45% av disse ikke føler de får noe ut av denne typen markedsføring.
Jeg blir ikke spesielt overrasket over at så mange som 45% ikke føler at Facebook markedsføring funger, og at deres forsøk ikke har spesielt gode resultater. Jeg tipper disse tallene er relativt like her i Norge, om ikke enda høyere.
Siden så mange ikke føler at denne typen markedsføring er vellykket, blir det svært viktig for bedriftseiere og/eller markedsførere å finne ut av hvem strategier og hva for tiltak som fungerer og gir avkastning.
Hvordan bli bedre
Ha en plan bak hver eneste markedsføringstiltak. Typisk markedsføring på Facebook i dag er konkurranser der du kan vinne enten en premie eller en service/tjeneste. For å vinne krever man f.eks at man liker innlegget, deler status, liker Facebooksiden til firmaet, kommenterer noe i status, etc.
Joda, dette skaper en form for engasjement og bevisstgjørelse av firmaet og deres produkter/tjenester, men, det gir ingen fysiske ledetråder. For å komme et steg videre, vil det vel være smartere om man kan sende de som ønsker å være med på konkurransen til en spesifikk landingsside der de må registere noe informasjon om seg selv. Dette er informasjon som kan brukes igjen og igjen for å generere enda mer bevisstgjørelse og salg.
Punktet over mener jeg er den absolutt viktigste og det er her folk ikke er flinke nok. Grunnen er nok enkel, siden det kreves noe mer å lage en landingsside og en form som kan fylles ut. Dette er allikevel ting som flere firmaer kan hjelpe til med, blant annet firmaet jeg jobber i.
Andre viktige ting å vurdere for å bli bedre på Facebook
-Ha en oppdatert Facebook profil for å være godt synlig via søkemotorer som Google. Dvs at tekst, bilder og annen statisk informasjon er oppdatert.
-Du bør være aktiv på Facebook generelt. Svar på spørsmål, del nyttig informasjon, delta på relevante grupper, etc.
-Nettsiden din må ha sosiale dele knapper. Har du en blogg og/eller produkter på nett, må disse enkelt kunne deles av besøkere.
-Bruk Facebook annonsering. Jeg vil anbefale bruk av annonsering når det er store nyheter og/eller viktige tilbud som skal ut. Det bør ikke koste veldig mye for å dele et tilbud/nyhet til flere tusen mennesker. Man velger selv hvem man ønsker annonsen skal ut til. Kjønn, alder, område, etc er valg man kan gjøre, samt pris budsjett. Les mer om hvordan du annonserer med Facebook her.
-Du bør tenke over hvor ofte du poster noe nytt. Her liker jeg å tenke hva som er naturlig i forhold til firma og hvilke tjenester/produkter man selger. For et firma vil det kanskje være naturlig og ønskelig å poste 10 ting hver eneste dag, mens for et annet firma vil det falle mer naturlig å poste noe nytt 1 gang i uka. Dette er ting som bør tenkes grundig igjennom.
Konklusjonen av dette innlegget
Lag en strategi før du går i gang med Facebook markedsføring. Ha klare mål og delmål. Hva vil du at firma skal oppnå med å Facebook markedsføring?
Vi i Compile kan hjelpe deg med alt fra å komme i gang med en Facebookside, til en mer omfattende Facebook markedsføringsstrategi.