Annonsering på Instagram

Annonsering på Instagram

For en liten stund siden ble det mulig for bedrifter å annonsere på Instagram. Men hvordan fungerer det egentlig? I dette blogginnlegget gir vi deg en liten veiledning på hvilke muligheter som finnes.

Instagram eies av Facebook og derfor kan du sette opp Instagram-kampanjer via Power Editor i Facebook Business Manager. For å lage en annonse gjør du akkurat slik du pleier å gjøre når du lager annonser til Facebook, bare at nå skal du huke av for Instagram.

Hvilke målsettinger kan du velge for Instagram-annonsene dine?

For å opprette en annonse må du velge en annonsemålsetting. Det er også viktig å fastsette en strategi for annonsen. Før du velger en målsetting, må du spørre deg hva du ønsker å oppnå med annonsen og hva det ideelle utfallet ville vært. Når du har besvart disse spørsmålene, sammenligner du svarene med hver annonsemålsetting for å finne ut hvilken som kommer til å fungere best for deg.

For øyeblikket støtter Instagram-annonser disse målsettingene:

  • Engasjement på sideinnlegg
  • Klikk til nettsted
  • Konverteringer på nettsted
  • Mobilappengasjement
  • Annonser for videovisninger

3 ulike annonseformater

Disse annonseformatene kan du velge mellom: Bilde, video og karusell.

video-ad image-ad carousel-ad

Bilde 1: Videoannonse / Bilde 2: Bildeannonse / Bilde 3: Karusellannonse

Videoannonser kan vare opptil 30 sekunder, i motsetning til vanlige Instagramvideoer som har en maks lengde på 15 sekunder. Med karusellannonser kan du tilføye en helt ny dybde til dine bildeannonser. Her har du mulighet til å vise opp til fire bilder i samme annonse, og dette gjør at du for eksempel kan vise frem flere ulike bruksområder eller varianter av ditt produkt. Både på bilde- og karusellannonsene kan du også legge til en Call-to-action knapp – altså en knapp som fører leseren til en landingsside.

Videre kan annonsene segmenteres med samme verktøy som på Facebook – etter geografisk nedslagsfelt, alder og kjønn.

Måle resultatene til Instagram-annonser

Akkurat som Facebook-annonser blir resultatmålinger for Instagram-annonser tilgjengelige i Power Editor og Annonseadministrasjon kort tid etter at annonsene dine begynner å kjøre. Instagram-annonser benytter samme rapporteringsverktøy som Facebook-annonser slik at du har alt på ett sted. Du kan se målinger på kampanje-, annonsesett- og annonsenivå.

 

Har du spørsmål om annonsering på Instagram eller trenger bistand til å sette opp en kampanje? Vi hjelper deg gjerne!

Meld deg på vårt nyhetsbrev for å få flere interessante blogginnlegg!


 

0 replies

Legg igjen et svar

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Legg igjen en kommentar

Din e-postadresse vil ikke bli publisert. Obligatoriske felt er merket med *