AdWords – En forklaring av Googles verktøy

mars 31, 2016

AdWords kort fortalt

Du har antagelig hørt om Google AdWords, Google sitt verktøy for å promotere nettsider på. Når du søker etter noe på Google kommer det som regel opp søkeresultater med en liten boks det står «Annonse», «Sponset» eller lignende på. Dette er Google-annonser. Det er i bunn og grunn det verktøyet AdWords gjør, viser frem sider du vil promotere først og mest synlig, slik at det er større sjanse for at søkere klikker seg inn på dine sider fremfor konkurrentene sine. Men hvordan fungerer det egentlig? Jeg skal prøve å forklare det så enkelt, men samtidig grundig, som mulig.

Bak annonsene

For å vise annonser trenger man en Google Adwords konto for å få tilgang til annonseringsverktøyet. Kontrollen over denne kan man igjen dele for å gi ansvar til andre for innstillinger i verktøyet.

Google AdWords er enkelt og komplisert på en gang. Det jeg mener med det er at prinsippet er enkelt; man velger en side på nettstedet sitt man vil annonsere, velger hvilke søkeord og -fraser man vil at siden skal vises for og betaler for dette. Det er den «enkle» beskrivelsen. Det som gjør det vanskelig for de uten erfaring og kunnskap om AdWords er hvor avanserte og ofte innviklende disse innstillingene er.

Hvordan lager man annonsene?

La oss si du vil tilby en tjeneste, for eksempel catering i Moss. Du har en fin landingsside klar på nettstedet ditt, med beskrivelse av tjeneste og lettvint kjøp av tjenesten. Nå må du bare få folk inn på den siden, slik at du får flest mulig bestillinger. For å være sikker på at flest mulig ser din side når de søker etter for eksempel «catering Moss», må du kjøpe annonseplass på det søkeordet.

For å få annonseplass må man by på søkeord i AdWords. Jo større og mer populært et søkeord er, jo dyrere blir budet, og de som byr mest vises først av de som annonserer.

AdWords

Catering i Moss kan ha flere konkurrenter om samme søkeord og -fraser. Det er nå det begynner å bli komplisert; hvor mye er man villig til å by for ordet/frasen? Lønner det seg å by for visninger eller klikk for søkeordene til siden din? Hvor stort budsjett vil du bruke per dag? Når på døgnet vil du annonsen skal vises, når tror du flest mulig søker etter dette? Skal annonsen vises kun for de som søker fra Moss, eller skal du utvide søkeradiusen? Dette er bare en liten del av mange ting man må ta hensyn til for å få mest mulig for pengene når man annonserer på Google, og justeringer underveis er et must for å få annonsen så kostnadseffektiv og så synlig som mulig.

Det trenger ikke koste skjorta

Med en god strategi og justeringer underveis trenger det ikke bli dyrt å annonsere på Google, et cateringfirma som vil nå kunder i en bestemt by til en bestemt tid på døgnet kan f.eks. komme langt med ca 50-100 kr om dagen, hvis man velger riktige innstillinger i AdWords. Det som koster mest er tid, for oppsett og vedlikehold av annonsen. For ikke å snakke om tiden det tar å lære å bruke AdWords til sitt fulle potensial.

Vil du annonsere på Google, men trenger hjelp?

Vi er Google AdWords-sertifisert og kan hjelpe din bedrift med dette. Ta kontakt med oss, så kan vi ta en uforpliktende samtale om hva dere trenger. Vi gjør alt fra å sette opp nye sider, friske opp gamle, SEO (søkemotoroptimalisering) av sidene, lage landingssider, Google AdWords til sosiale medier for å nevne noe. Vi har også egne software-utviklere som kan lage det dere måtte ønske av applikasjoner.

Compile jobber med digital markedsføring, og utvikler løsninger tilpasset ditt behov!
Hold deg oppdatert!
Abonner Form (#4)
2023 - Leadjabber, All Rights Reserved
crossmenu