Facebook er en av verdens største plattformer på sosiale medier, så det å ha en bedriftsside har nesten blitt obligatorisk for de som ønsker synliggjøring på nett. Likevel kan en Facebook side være meningsløs hvis du ikke når målgruppen din. Det er flere måter å gjøre dette på, og i dette blogginnlegget ser vi litt nærmere på 6 av de.
1. Hvis du ikke allerede har gjort det - opprett en Facebook side
De fleste bedrifter har allerede en Facebook side for sin bedrift, men hvis du bruker din personlige konto bør du heller opprette en side. Ikke noen grunn til bekymring her, det er veldig enkelt.
Det første du trenger å gjøre er å logge deg inn på Facebook, gå til forsiden og velg «opprett side» i venstre meny. Deretter må du velge en kategori bedriften din skal vises under og fyll ut all nødvendig informasjon. Videre kan du opprette et forside bilde og legge til logo som profilbilde.
2. Engasjer deg i samtaler
Å skape interaksjon med publikum er kanskje den beste måten å få relevante personer til å følge din bedrift. På denne måten kan man også skape høyere konvertering. Her er det viktig å skape en riktig tone-of-voice mot publikum - opptre profesjonelt og husk at du snakker for bedriften din.
Det er likevel en stor bakside med å engasjere seg i samtaler, da det kan være veldig tidsoppslukende. Å svare på spørsmål, henvendelser og samtaler er viktig. Blir tiden for knapp, kan det være aktuelt å kontakte hjelp.
3. Analyser konkurrentenes Facebook sider
Gå inn på dine konkurrenters Facebook sider for å se hva de poster, og for å holde seg oppdatert på hvordan de håndterer sin side. Denne informasjonen kan også benyttes til å se hvilke typer følgere de har, slik at man lettere får innsikt i hvilke typer mennesker målgruppen inneholder.
Det er også flere bedrifter som kanskje ikke kan sees på som direkte konkurrenter, men som likevel kan tilby produkter/tjenester som er relevante til din bedrift. Ved å analysere disse kontoene kan du få verdifull innsikt i andre kontoer og grupper.
4. Post regelmessige oppdateringer
Ved å legge ut innlegg regelmessig, på en måte som ikke er påtrengende, vil du stadig utvide din rekkevidde. Det er viktig å sørge for at publikum får det innholdet de er ute etter i innleggene som blir postet.
Men, det er viktig å ikke overdrive antall innlegg. Du må nøye anslå hvor mange oppdateringer pr. dag (eller pr. uke) som er passelig. Flere innlegg om dagen kan være riktig for én bedrift, men helt feil for en annen. For mange oppdateringer kan virke værre enn for få hvis innleggene begynner å irritere publikum.
5. Tilby eksklusive kampanjer
En god markedsføringstaktikk er å tilby dine Facebook-følgere gode eksklusive tilbud/kampanjer, noe som kan føre til større sannsynlighet for at de vil videreformidle tilbudet til sine venner. Er din kampanje god, kan den nå langt. Derfor må du sørge for at kampanjen er god slik at det er større sjans for at flere deltar.
6. Bruk Facebook annonsering
Det er to ulike typer annonsering på Facebook: annonser som vises i høyre sidemeny og annonser som vises i nyhetsfeed. Annonser i nyhetsfeed er mer effektiv og har høyere suksessrate.
Facebook har også flere alternativer som lar deg målrette annonsen din etter blant annet kjønn, alder og geografisk nedslagsfelt. Disse alternativene vil bli gjort tilgjengelig først etter du har kjøpt annonsering, så det er viktig å ha en god strategi i forkant.
Å kartlegge en god strategi, samle inn viktig informasjon om konkurrenter og målgruppen kan være både ressurs- og tidskrevende. Compile har dyktige ansatte med mye kunnskap om sosiale medier - vi hjelper deg gjerne!